TravelFunPassion

Invata sa te bucuri de viata

Constanța sau eleganța Belle Epoque

dsc_6490În vara aceasta mi-am propus să fiu turist în țara mea:), să văd locurile natale cu ochi de vizitator și să mă bucur, exact că atunci când călătoresc în țări străine.

Voi scrie azi despre locul meu preferat de la malul mării: faleza cazinoului Constanța, portul Tomis și Piața Ovidiu. 

DSC_0891.jpg

Nu pierd nici o ocazie, indiferent de anotimp, să fac o plimbare prin fața unei bijuterii ale arhitecturii noastre, lăsată, din păcate, într-o dureroasă uitare și paragină. Campanii diferire de salvare ale Cazinoului au fost inițiate de-a lungul ultimiilor ani însă nimic nu s-a făcut încă pentru a salva de la distrugere această emblemă elegantă a perioadei Belle Epoque Românești. 

Cazinoul Constanta sau simbolul unei lumi apuse

12176300_1065600433459806_1680074481_o

Citeam că în Constanța au existat alte 2 cazinouri în zona Mării Negre, înlocuite apoi cu celebrul Cazino proiectat de arhitectul Daniel Renard, într-un stil inconfundabil de Art Nuoveau, la 1903. Se pare însă că istoria cazinoului a fost mereu una tulburătoare, încă de la începuturile sale, arhitecții au fost înlocuiți în funcție de culoarea politică a cârmuitorilor, stilul modificat în funcție de viziunea fiecăruia și astfel…la sfârșit avem o clădire absolut inpunatoare cu un stil inconfundabil. Cu toate acestea, inaugurarea a avut loc în 1910 și ceremonia a avut ca invitat de onoare și amfitrion pe Regele Ferdinant. Deși inițial a fost proiectat ca și sală de  teatru, apoi a devenit loc de refugiu pentru răniții celui dintâi război mondial sau loc de retragere pentru trupele germane (în cel de-al doilea război mondial),  cazinoul a fost folosit cu precădere pentru jocuri de noroc sau sală de conferințe. 

DSC_0879.jpg

Se spune că în interior era de un lux greu de imaginat, că  multe personalități s-au plimbat pe scara sa elegantă, o lume exclusivistă care a fost vrăjită de mirajul jocurilor, de frumusețea mării văzute de la ferestrele cu arcade.

DSC_6134.jpg

În  toamna anului trecut am avut șansa să vizitez această clădire în interior și, chiar dacă lăsată în ruină din cauza intereselor politice, am putut să descoper o lume uitată a eleganței, o scară interioară în formă de spirală, urmele unor candelabre grele de sticlă, lumina soarelui care se revarsă pe pereții, cândva împodobiți cu oglinzi și tablouri.

DSC_6410.jpg

DSC_6402.jpg

Am zeci de fotografii cu Cazinoul și îmi place să visez, uneori, la o lume demult apusă. Sper să pot să revăd, la un moment dat, această minunată clădire renovată în linia vremii, să văd o nevoie a românilor de a păstra un pic de istorie.

DSC_6413.jpg

DSC_6419a.jpg

Cel puțin zona din fața cazinoului (foișorul dar și statuia Veronicăi Miclea) a fost refăcută acum câțiva ani cu Fonduri Europene și azi te face mândru că te poți plimba și poți admira un apus printre macaralele din port, că poți savura o înghețată în timp ce te bucuri de zborul pescărușilor.

DSC_6512.jpg

DSC_6498.jpg

În fiecare weekend e plin de constănțeni sau de turiști care își fac plimbarea de după amiază pe faleza cazinoului și se bucură de diferite evenimente care sunt organizate aici: fie un târg de obiecte de anticariat, fie un târg de carte sau un concert al fanfarei Marinei Militare.

DSC_6383.jpg

dsc_6444

Savurează o cafea în Portul Tomis dsc_6530

Îmi place enorm să mă plimb printre terasele elgante din port, să admir ambarcațiunile trase la mal, să urmăresc oamenii care se perinda grăbiți…toate acestea mă fac să îmi placă România. Zona aceasta te lasă sa visezi că te afli  în orice alt oraș european cu ieșire la mare, lumea e la fel ca în orice alt colț al lumii și este momentul când poți spune că „și la noi e ca în afară”:).

fullsizerender-1

Din zona teraselor se poate ajunge foarte ușor pe plaja Modern și indiferent de anotimp o incursiune la malul mării este o idee minunată. Cu toate acestea, trebuie  menționez  că doar vara în apele de lângă port se pot vedea, uneori, grupuri de delfini.

dsc_6422

Oricând de târziu este, poți face fotografii cu adevărat impresionante și te poți bucura de locul cel mai iubit al constănțenilor 🙂.

DSC_6267.jpg

Descoperă centrul vechi din Piața Ovidiu

DSC_6488.jpg

Fie de pe faleză sau de pe plaja Modern se poate ajunge foarte ușor în piața Ovidiu, unde poți descoperi clădiri vechi dar și frumoasa Moschee Hunchiar.

dsc_6237Acest lăcaș de cult nu are dimensiuni foarte mari dar are o imensă  însemnătate pentru istoria Constanței, fiind de altfel cel mai vechi și cunoscut simbol al culturii musulmane din oraș. Dobrogea este un mix de culturi (români, aromâni, turci, tătari etc) și am știut dintotdeauna să respectăm cultura și religia fiecăruia (în școală sărbătoream atât crăciunul cât și baieramul cu aceeai bucurie și dragoste pentru …cozonac sau baclavale:). Nu am avut încă șansa să vizitez această mochee în interior dar este pe lista mea de activități turistice. 

DSC_6242.jpg

Centrul Vechi din Constanța este într-o continuă reconstrucție și se pot vedea câteva îmbunătățiri enorme față de acum câțiva ani. S-a păstrat istoria, s-a respectat arhitectura și s-a investit în curățenia și refacerea moltor zone din Piața Ovidiu.

DSC_6249.jpg

DSC_6216.jpg

Ultimul meu sfat e să vizitezi orașul în orice anotimp dar, mie personal, în place toamna târziu și iarna:)…fără turiști prea mulți, cu apele sale calme și aerul elegant de Belle Epoque.

DSC_6231.jpg

Single Post Navigation

2 thoughts on “Constanța sau eleganța Belle Epoque

  1. Foarte frumoase fotografii! Constanta ni s-a parut intotdeauna un oras cu potential foarte mare dar foarte putin folosit. Pacat ca nu se investeste mai mult in refacerea si intretinerea lui…

    Apreciază

  2. Liliana Solomon on said:

    Am citit cu mult interes articolul tau si mi-a adus o mare bucurie ca ai inceput sa scrii si despre locuri superbe din tara ta. Am participat in tineretea mea la o nunta in Cazinou si am fost impresionata de frumusetea si eleganta lui nu cea din vremurile de mult apuse dar nici un caz in stadiul de acum.Sunt optimista ca macar in ceasul al doisprezecelea se va renova si aceasta perla arhitecturala a Constantei si ne von bucura si noi si voi si copii vostri de el.

    Apreciază

Lasă un comentariu